torsdag, juni 18, 2015

Per Stian lever av reindriften, men har kun 17 dyr

http://j.mp/1SpoMUA

Det er ikke høflig å spørre en reineier hvor mange dyr han har, men hos Per Stian Sara kan du telle selv. Flokken hans er nok den minste, men også den mest lønnsomme i distriktet.

Like ved Norsk Telemuseum, et lite stykke forbi flyplassen i Tromsø, har Sara sitt eget lille Lapland - i miniatyr. Rett nedenfor en av øyas mest trafikkerte veier, rusler en flokk reindyr rundt mellom lavvoene.

- Rein, lavvo og samer i kofte. Oppskriften er enkel, men det er det som selger, sier Per Stian Sara, daglig leder i Tromsø Lapland.

Her er noen av de ansatte i bedriften hans i Tromsø. Fra bildet kjenner jeg igjen mine 2 kamerater fra Karasjok. Ronald og Ken-Even

Reinen til Sara er tam som lam. De rusler dovent rundt og hilser gjerne når det kommer gjester. Inne i lavvoen venter Sara på en gruppe turister som skal komme, men båten er forsinket. Mens han venter mater han flokken med lav.

- Man bruker fort et år på å få dem tam. Det er mye jobb, men så har jeg jo ikke så mange, sier Sara.

I hjemfylket hans har de største reineierne mellom 1000 og 2000 dyr. Da NRK i fjor offentliggjorde tallene, ble det mye debatt, for i den tradisjonelle reindrifta er det et følsomt tema.

- Jeg er nok den eneste reineieren som forteller hvor mange rein jeg har, fliper Sara.

For å finne svaret holder det nemlig å kunne telle til 17. Det gir en avkastning de fleste andre reineiere kan drømme om.

- Jeg har nok den minste, men kanskje den mest lønnsomme flokken i distriktet, konkluderer han selv

via reddit http://j.mp/1JYVxF4